Jakso 2: Liikunta raskausaikana

Tässä jaksossa keskustelemme liikunnasta raskausaikana sekä siitä, miten liikkeellä voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Vieraana jaksossa on äitiysfysioterapiaan ja lantionpohjanfysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti, liikuntatieteiden maisteri ja pilatesohjaaja Janna Rosenqvist.

Jakso aloitetaan keskustelemalla yleisimmistä syistä, joiden vuoksi raskaana olevat naiset hakeutuvat fysioterapeutille. Seuraavaksi kuulet, mitä Janna sanoo liikkumisesta alkuraskauden pahoinvoinnin aikana sekä siitä, onko suorien vatsalihasten teko ainut syy ongelmalliseen erkaumaan synnytyksen jälkeen. Voiko jo raskausaikana tehdä jotain, että lantionpohja palautuisi hyvin raskauden jälkeen? Puhumme myös selkäkivuista, kivuttomista harjoitussupistuksista sekä siitä, mistä saa apua liitoskipuihin. Janna vastaa myös kysymyksiin uimisesta, juoksemisesta, venyttelystä ja antaa vinkkinsä naisille, jotka jatkavat liikkumista raskausaikana omalla salillaan, vaikka siellä ei ole raskauteen erikoistuneita tunteja tai ohjaajia. Janna ohjeistaa lisäksi, kuinka lantionpohjaa voi rentouttaa, mikä on tärkeää raskausaikana.

Jaksossa mainittu:

Etäkurssi: Odottajan vahva keho

Suomen äitiysfysioterapeutit

Suomen lantionpohjan fysioterapeutit

Lue lisäksi Jannan kirjoittama artikkeli: Apua lantionpohjanfysioterapiasta jo raskausaikana


Vieraalle oli tarjolla ennen podcastia: Hannansopan Kvinoalasagne. Lupasin somen puolella jakaa tämän reseptin, josta on tullut meidän perheen ja taaperon lemppari. Toimii vegaanisena ja myös lihainen versio tehdään nykyään tätä reseptiä soveltaen. Parempaa kuin normilasagne!


Seuraa Onnen Kuplia Instagramissa ja Facebookissa.